Unitat 2 Aplicacions i eines vectorials

Introducció a les aplicacions vectorials

Els programes d’il·lustració es distingeixen per dibuixar una sèrie d’objectes, definits de forma matemàtica. Si un programa de pintura com Photoshop dibuixa un cercle com un conjunt de punts en forma rodona, tan bé com pugues, un programa com Illustrator genera un eix d’instrucció geomètrica: dibuixa un cercle amb centre en el punt (x,y) i amb un radi r.

Amb els paràmetres de la rodona, centre en un punt (x,y) amb radi r, i variant-los segons desitgem, obtindrem un cercle perfecte, de la grandària i posició indicats. La forma amb que es generen aquestes instruccions per a crear un vector, objecte constituït per una sèrie de punts i línies rectes o corbes, definides matemàticament, és a través de les Corbes de Bézier.

Cada objecte:


* Té una línia de contorn i un farciment d’un color a triar. Les característiques de contorn (o filet) i farciment es poden canviar en qualsevol moment.

* Es pot agrupar, separar, retallar, intersectar... i relacionar d’altres formes amb la resta d’objectes del dibuix.

Programes mes utilitzats: Macromedia Freehand i Adobe Illustrator


Atributs dels objectes:

-traç

-farciment

-pinzell

-opacitat

-estil

-coordenades(x,y)...

Tipus de punt:

- vèrtex: el traçat canvia de direcció de forma abrupte, segment quadrat o que tinguin un angle

- corba: els segments del traçat estan connectats com una corba continua, circumferències, 2 tangents

- connexió: línia recta amb una corba, 1 tangent

* Corbes de Bézier

Unió de dos punts amb una corba.


Elements essencials:

Punts d’ancoratge

Manejadors, punts de control de la forma de la corba

En general, per a traçar segments rectes es fa clic amb d’utensili de dibuix (la ploma), es mou el ratolí i es fa clic en un nou punt, i així successivament. Per a crear segments corbats, fem clic i mantenim estret el botó mentre ajustem la forma de la corba. Aquesta forma pot modificar-se posteriorment, movent els manejadors segons es desitgi. Els segments rectes poden connectar amb segments corbs.


Traçat

Un traçat es compon d’un o diversos segments rectes o corbs. El principi i el final de cada segment estan marcats amb punts d’àncora. Pot canviar la forma d’un traçat editant els seus punts d’àncora. Així mateix, pot controlar les corbes si arrossega els manejadors.

Els traçats poden ser oberts, com un arc, o tancats, com un cercle.

Traçat simple, són el tipus de dibuix més simple. Consisteix en un traçat obert o tancat que pot ser de autointersecció ( són traçats que interseccionan, pot seleccionar entre traçats sinuosos distints de zero o del tipus parell - imparell, en funció de l’aspecte que prefereixi)


Traçat compost, conté dos o més traçats pintats de manera que apareixen forats on els traçats es solapen. Els traçats compostos es comporten com objectes agrupats; per a seleccionar part d’un traçat compost, s’utilitza les eines de selecció directa o selecció de grup. Pot manipular la forma dels components individuals d’un traçat compost, però no pot canviar els atributs d’aparença, estils ni efectes dels components individuals ni manipular individualment els components en Capes.

Utilitzi el comando Traçat compost per a crear traçats amb forats que indiquen l’àrea on se superposen els objectes originals (com l’interior de les lletres o i b).


Comandaments:

-moure, trasllat d’objectes, traçats o punts

-rotar, rotació d’objectes, traçats o punts des del centre o un punt exterior

-reflectir, reflecció d’objectes, traçats des del centre o un punt exterior

-distorsionar, distorsió d’un objecte o traç des de un punt

-organitzar, porta l’objecte, traç o punt al davant o al darrera

-unir, connecció d’objectes, traçats o punts

-promediar, permet moure dos o més punts d’àncora a una posició que és el terme mitjà de les seves ubicacions actuals.

-contornejar, converteix el text en un conjunt de traçats composts que pot editar i transformar com faria amb qualsevol altre objecte gràfic

-esborrar, eliminació d’objectes, traçats o punts

-alienar, alienació d’objectes, traçats o punts

-agrupar, col·lectivitzar objectes, traçats o punts

-bloquejar, no deixa manipula l’objecte

-ocultar, amaga l’objecte

-escalar, augmenta o disminueix horitzontalment, verticalment o horitzontal i verticalment en relació amb el punt d’origen definit.

-fusionar, permeten crear una sèrie d’objectes i colors intermedis entre dos o més objectes seleccionats

-farcits, atribut de l’objecte pot ser d’un color, un degradat i una malla.


Degradat, fusió gradual entre dos o més colors.

Malla, objecte únic i multicolor en el qual els colors poden fluir en diverses adreces, realitzant una transició suau entre els seus punts. La creació d’una malla fina sobre un objecte i la manipulació de les característiques de color en cada punt de la malla permeten manipular amb precisió l’acolorit d’objecte de malla.



- sobreimpressió, els farciments i els traçats de la il·lustració apareixeran opacs, ja que el color de dalt cobreix, o retalla, l’àrea que hi ha sota, crea una reserva. Es pot evitar utilitzant l’opció “Superposar” per a fer que la tinta d’impressió superposada s’imprimeixi dalt de l’altre.

- rebentats, Les faltes de registre poden crear espais en blanc entre colors quan els colors que s’imprimeixen en diverses planxes se superposen. Per a compensar aquests errors de registre, s’utilitza el rebentat per a crear un àrea petita de superposició entre dos colors adjacents.



- Text, utilització de text amb traçats, amb possibilitat de contorneja.



Màscara de retall, es un objecte o grup d'objectes que la seva forma enmascara les il·lustracions que es posen a sota, de manera que tansols es pot veure les il·lustracions que es trobin din de la forma enmascarada; de fet, es retallen les ilustracions amb la forma de la màscara.

Capes, quan es crea una il·lustració complexa, resulta difícil controlar tots els elements de la taula de treball. Els elements petits queden ocults per elements més grans i, per tant, és difícil seleccionar tota la il·lustració. Les capes permeten gestionar tots els elements que componen la il·lustració. Les capes són com carpetes transparents que contenen il·lustracions. Si canvia l’ordre de les carpetes, també canviarà l’ordre d'apilament dels elements de la il·lustració. Pot moure elements entre les carpetes i crear subcarpetes dintre d’aquestes.


Quadricula i guies, per a facilitar l’alineació de text i objectes gràfics en la pàgina, pot utilitzar quadrícules de fons o crear i visualitzar contorns denominats guies. Normalment, les quadrícules es mostren com línies o punts situats darrere de la il·lustració que no s’imprimeixen. Pot usar les quadrícules per a disposar objectes o elements simètricament. Les il·lustracions i eines seleccionades s’ajusten a la quadrícula si l’opció «Atreure a la quadrícula» està activada. L’espaiat, el color i l’estil de la quadrícula poden ser diferents per a cada arxiu.

Plantilla, sempre que desitgi basar una il·lustració nova en altra existent, per exemple, per a calcar la il·lustració existent o crear una il·lustració a partir d’ella. Les capes de plantilles no es poden imprimir ni exportar


Arxius enllaçats o incrustats, La paleta Enllaços permet identificar, seleccionar, supervisar, actualitzar i reemplaçar imatges enllaçades amb arxius externs o imatges incrustades en l’arxiu d'Illustrator. A més, pot determinar si l’enllaç d’una imatge amb un arxiu extern està trencat o s’ha perdut, obtenir informació sobre les característiques de la imatge enllaçada o incrustada i obrir l’arxiu original i l’aplicació d’una imatge enllaçada per a editar-la.


Sangrats, és la part de la il·lustració que queda fora del quadre delimitador d’impressió o de les marques de retallada i de límit. El sagnat s’inclou en la il·lustració com marge d’error, per a garantir que la tinta s’imprimirà fins a la vora del paper una vegada que es retalli la pàgina, o bé per a assegurar-se que es pot afegir una vora exterior a la imatge. Una vegada que ha creat la part de la imatge del sagnat, es pot especificar l’amplària del mateix.

No hay comentarios: